tisdag 11 januari 2011

DM 4 i Dalarna

Jag brukar inte vara med på DM tävlingar men tänkte att jag skulle kolla in läget då vädret för en gångs skull var skönt, dvs hyggligt varmt. Tävlingen gick på Liljan vilken är en sjö som ligger mellan Falun och Borlänge. Liljan är en bra mormyska sjö med fina bestånd av både abborre och mört. Om man har tur kan även en och annan liten braxen nappa!

Stefan Swee
Jag knatade ut på isen och konditionsprovet började då det var rejäl snöpulsning och deltagarna satt på andra sidan viken. Mitt första "offer" var Stefan Swee. Han fick stå ut med mitt prat en lång stund. Stefan fick några mörtar med det var inget vidare drag i fisket.

Folke Andersson
För att inte göra det hela allt för orättvist, dvs inte bara störa en fiskare, så besökte jag även några av de andra fiskarna. Folke blev nästa offer. Folke klagade på nappovillig fisk och var flitig med borren för att försöka lura upp någon fisk i ett nytt hål. Resultatet var lite si så där men några små abborrar lyckades han få upp fast jag distraherade honom.
Peter Eriksson
Jag pulsade sedan över till Peter Eriksson som satt ensam på andra sidan viken. Peter hade hittat vikens enda stöpfläck. Om det var det det berodde på eller inte så hade Peter ett helt annat drag på sitt fiske. Fiskarna var både fler och större. Åtminstone en rejäl abborre fick syna insidan av fångstpåsen! Peter berättade att det nappade bäst med mycket mat på mormyskan. Jag hade hört det samma från Folke så det var tydligen dagens melodi.

Deltävlingen vanns av Peter Eriksson i Herrklassen. I veteranklassen segrade Tore Eriksson, båda från Tunabygdens SFK. Resultat Dalarna DM 4

Totalt över de 4 tävlingarna, där de tre bästa räknades, vann Peter Eriksson i Herrklassen, Folke Andersson Veteraner och Britten Thoor i damklassen. Alla från fiskeklubben Tunabygdens SFK.

2 kommentarer:

  1. 30 cm från pinnen till hålet ska det vara inte mer stefan ;) vänliga häls Ove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt Ove:-)) jag var nog jäkligt stressad;-( Jag får bättra mig!! Ha de

      Radera